Goed scoren op Google: waar moet ik op letten?
- goed scoren op google waar moet ik op letten
- Goed scoren op Google: waar moet ik op letten?
Goed scoren op google? Om te beginnen moet je weten waar het om draait bij Google. Zoals elk normaal bedrijf willen ze geld verdienen. Hoe doet Google dat? Door heel eenvoudig de beste zoekmachine te zijn en aldus de beste zoekresultaten te garanderen.
Google moet dus door de ogen van elke surfer kijken die haar zoekmachine gebruikt. Aangezien het internet steeds vernieuwt, kan Google niet anders dan te volgen. Om het tastbaar voor te stellen, kunnen we de Google ranking in een eenvoudige formule gieten. Of met andere woorden: de onderstaande formule is een formule voor Search Engine Optimization (SEO).
“Inhoudelijke kwaliteit” x “Technische kwaliteit” x “Aantal bezoekers” x “Externe verwijzingen” x “?” = “Uw Google score”
Geen enkele bezoeker heeft er baat bij om via een zoekopdracht terecht te komen op een website die niet relevant is. Als ik zoek naar “directiewagens” wil ik niets anders zien dan websites die directiewagens aanbieden. Sterker nog; ik verwacht dat het eerste resultaat ook het beste resultaat is. Jouw website goed proberen te laten scoren op bepaalde zoekopdrachten die niet overeenkomen met jouw website, is dus nutteloos.
Afhankelijk van wat Google weet over jou op het ogenblik van je zoekopdracht (locatie, zoekgedrag, favorieten …) zal Google haar zoekresultaten licht wijzigen. Als ik in Antwerpen zoek naar “directiewagens”, zal een evenwaardige Limburgse website minder goed scoren dan een Antwerpse website, tenzij ik de locatie mee verwerk in de zoekopdracht.
Je moet er voor zorgen dat enerzijds Google (en andere zoekmachines) je site eenvoudig kan doorzoeken, en anderzijds de bezoeker heel eenvoudig je site kan gebruiken. Graag sommen we enkele belangrijke aspecten voor jou op:
Het aantal bezoekers van een website is voor Google ook een indicatie hoe interessant deze is voor de bezoekers en dus een grote kans heeft op relevante informatie voor de zoekopdracht. Vaak hangt het aantal bezoekers van een website voor een stuk samen met de anciënniteit van deze website.
Heb je nog niet veel bezoekers op jouw website? Zorg er dan voor dat alle aspecten van de bovenstaande formule in orde zijn en zorg dan pas voor extra traffic op je website (via een e-mail campagne, social media, SEA …). Start je deze campagne alvorens alle andere aspecten in orde zijn, zal je return on investment (ROI) een stuk lager liggen.
Wanneer een kwalitatieve website met veel bezoekers een verwijzing maakt naar jouw website, zal jouw ranking stijgen. Omgekeerd is dan ook weer waar; wanneer een slechte website verwijst naar de jouwe, kan jouw ranking dalen!
Linkbuilding is meestal een item dat over het hoofd gezien wordt. Het vergt een beperkte extra éénmalige investering maar zal op termijn beter renderen dan eender welke AdWords campagne. Door linkbuilding kan je (permanent) goed scoren in de organische zoekresultaten. De meeste mensen klikken trouwens liever op organische zoekresultaten dan op de advertenties er boven of er naast, omdat ze weten dat deze organische zoekresultaten sowieso een betere resultaat bieden dan de betalende advertenties.
Heb je geen budget meer voor een linkbuilding campagne? Start dan alvast door je website zoveel mogelijk op te laten nemen in relevante context op onder andere social media (facebook, linkedin, Google+ …).
Vanzelfsprekend zijn er altijd onbekende factoren die we hier boven niet opgenoemd hebben of evoluties die we niet in de hand hebben. Het is geweten dat Google op frequente basis haar “formule” wijzigt in beperkte mate. Van één ding mag je zeker zijn; de hoofdzaak van Google blijft sowieso om er voor te zorgen dat jouw zoekopdracht het beste resultaat oplevert!
Je kan op vele manieren adverteren op Google. Je heb hier twee varianten in: kost per duizend bezichtigingen (cost per mille – CPM) of kost per klik (cost per click – CPC). Op de CPM heb je geen invloed maar op de CPC vanzelfsprekend wel. Het meest gekend kanaal is Google AdWords.
De basis voor een lage kost per klik is de zelfde als de formule voor SEO (in functie van je website of landingspagina). Als je een slechte website hebt (technisch of inhoudelijk), zal je kost per klik sowieso stijgen. De voornaamste extra variabele factor is hier je advertentie. Probeer je advertentie zoveel mogelijk af te stemmen op enerzijds je zoekwoorden en anderzijds je doelgroep. De tekst van je advertentie heb je zelf volledig in de hand en Google AdWords laat heel eenvoudig toe om je doelgroep te definiëren. Als je bijvoorbeeld enkel klanten wil in je directe omgeving, ga je toch niet adverteren over heel Vlaanderen? Waarom zou je dan betalen voor zoekopdrachten waar je eigenlijk geen interesse in hebt?
Een bekende quote van Philip Kotler (een gerenomeerd Amerikaanse professor in Internationale Marketing):
“Companies worry too much about the cost of doing something. They should worry about the cost of not doing it.”
Vanzelfsprekend zijn wij steeds bereid om je verder te helpen of om jouw huidige situatie samen te evalueren. Aarzel zeker niet en neem vandaag nog vrijblijvend contact op!
Copyright © Seppe Dobbelaere