Wij staan u graag steeds vrijblijvend te woord voor al uw vragen en opmerkingen. Aarzel dus niet en contacteers ons vandaag nog!
Welkom in 2015. Het jaar is net begonnen en allemaal maken we onze trendlijstjes op. Wat gaat het jaar ons allemaal brengen? Wat de trends van 2015 zijn, durf ik niet te voorspellen en vind ik ook niet zo heel spannend. Veel meer maak ik me druk op de manier waarop we als bedrijven te werk gaan. Gaan we in 2015 eindelijk met zijn allen bewust aan groei van resultaten van ons bedrijf werken?
Groei. Daar doen we het allemaal voor. Alles staat in het teken van meer omzet. Direct of indirect. Maar hoe kom je tot groei? Om te groeien dien je zaken te blijven veranderen. Stilstand is letterlijk achteruitgang. Groeien kan op vele manieren, maar in deze blog beperk ik me even tot het online optimaliseren van je website of mobiele platform.
Geen enkele funnel is perfect, dus in iedere verkoopcyclus zijn steeds weer verbeteringen aan te brengen. Online zijn daar heldere methodes voor. Experimenteren via A/B-testen is dé manier om meer inzichten te krijgen in het gedrag van je klant. Doe je dat goed, dan is het ook een effectieve manier om meer online omzet binnen te halen.
Niet experimenteren, levert je te weinig inzichten en verbeteringen op. Op termijn houdt het zelfs de groei van je bedrijf tegen. Niet geteste beslissingen (ook offline) kunnen weleens hele verkeerde beslissingen zijn. Maar als niemand die aanpassingen meet of vergelijkt met de oude of huidige situatie kan dat weleens heel veel pijn gaan doen.
Je kunt als marketeer of als e-commercespecialist wel degelijk het verschil maken, maar dan dien je wel te focussen op de juiste dingen. Daarom hieronder zes tips die van jou een betere marketeer maken en zo helpen om jouw bedrijf te laten groeien in 2015:
Het gaat er helemaal niet om dat je tijdig Instagram inzet of de nieuwe regels van Facebook snapt. Natuurlijk is dat leuk om te weten. Het is echter veel spannender om te weten hoe wij mensen denken. Hoe wij onze beslissingen maken met die ingewikkelde massa van neuronen die wij hersenen noemen.
We moeten allemaal gaan snappen dat ons brein twee verschillende 'systemen' en daarmee werkingen omvat. Systeem 1 en systeem 2 zijn psychologische benamingen voor de emotionele en rationele werking van ons brein. Belangrijk om te weten, is dat we de meeste beslissingen emotioneel en intuïtief nemen en in mindere mate rationeel. Ratio gebruiken we eerder achteraf om onze emotionele beslissing te rechtvaardigen.
Als je vanuit deze wetenschap naar je online activiteiten kijkt en van tijd tot tijd (uiteraard geholpen door experts, het is wel wetenschap hè) psychologische kennis toepast op je website, zul je zien dat wij mensen heel anders doen en denken dan dat wij je proberen wijs te maken in diverse klantonderzoeken. Tussen intentie en gedrag zit een groot verschil.
Stel je voor dat je punt 1 toepast en met veel psychologie en persuasion gaat testen op je website. Dan zul je verbaasd zijn over de resultaten. Je snapt ook meteen dat je nooit meer heel hard moet roepen dat oplossing A altijd werkt en oplossing B niet (of andersom).
Je leert dat bevindingen per branche, per merk, soms zelfs per pagina of stap in de funnel anders zijn. Er bestaan maar weinig algemeenheden op het gebied van optimalisatie die je zondermeer altijd kunt toepassen op iedere webpagina. Hoe meer je test, hoe sneller je leert dat jij en je collega’s het ook allemaal niet weten en dat je via A/B-testen de klant ‘aan het woord’ moet laten.
Word dus wat minder stellig als ‘online expert’. Vanuit de kennis uit je diverse testen ga je je steeds nederiger opstellen. Je weet na heel veel testen één ding zeker: dat je het nooit zeker weet.
Wetende dat ons brein ons iedere minuut van de dag loopt te fukken en dat je eerst moet testen voordat je wat kunt roepen, ga vooral aan de slag met onderstaande zaken.
We weten allemaal dat persona’s een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid zijn. Maar door online experimenten kom je erachter dat het gedrag in de winkelwagen veel contextgevoeliger is dan je ooit kon vermoeden. Een persona is daar nauwelijks werkbaar.
Laat je bij het samenstellen van persona’s eerder leiden door je testresultaten. Welk gedrag zie je? Kun je segmenteren op bepaalde klantgegevens die je meet? Kun je dat ‘mixen’ met andere inzichten? Maak dan een persona achteraf. Gebaseerd op daadwerkelijk gedrag. Ga met deze kennis verder experimenteren.
Lees het volledige artikel op marketingfacts.nl
Auteur: Maurice Beerthuyzen